Er zijn momenten dat het nodige is om een nieuwe weg in te slaan, om een transitie te bewerkstelligen in je organisatie. Het kan zijn dat je stakeholders daarom vragen. Het kan zijn dat gewijzigde wet- en regelgeving je daartoe dwingt.
Maar daadwerkelijke transities kunnen onzekerheden en daarom onrust met zich meebrengen. Vooral wanneer je te maken hebt met meerdere organisaties in een keten of sector, die samen deze transitie moeten maken. Herken je de volgende situaties en uitspraken?
Hoe zou het zijn wanneer er een gezamenlijk beeld ontstaat van de toekomst? Waarbij voor iedereen duidelijk is waar het naar toe gaat en waarom? Waarbij een open dialoog ontstaat en iedereen zijn of haar bijdrage levert?
De rode draad bij mijn opdrachten is dat ik binnenkom op een moment dat er veel moet veranderen. En dat het onduidelijk is, hoe het er precies uit moet gaan zien. Ambitieuze organisaties dit goed willen organiseren help ik aan een samenhangend plan waarbij ik hen stap voor stap meeneem. Ik doe dat op een manier waardoor alle stakeholders op ieder moment helder hebben waar we staan en waar we naartoe gaan. Waarbij een cultuur ontstaat waarin iedereen zich gehoord voelt en floreert als individu.
Mijn kernkwaliteit is dat ik de dialoog en de verbinding tussen mensen in groepen tot stand breng en daarmee de beweging in gang zet om een transitie tot een succesvol einde te brengen. Waarbij ik in deze rol van verandermanager zelfs van een zeer sceptische stakeholder te horen kreeg: “Het gaat misschien toch nog wel iets worden met onze gezamenlijke ambitie.”
Zou het prettig zijn wanneer iemand in alle turbulentie de processen overziet? Zodat mensen met vertrouwen meegaan in de transitie? Vanuit rust ga ik met plezier en gedrevenheid als interimmanager dergelijke veranderingsprocessen aan. Mijn kernkwaliteit is mensen ook over de grenzen van organisaties heen te verbinden.
Mijn ervaring als manager omvat 25 jaar leidinggeven aan veranderingen en het ontwikkelen van mensen. Zo begeleidde ik een majeure reorganisatie van het kantorennet van de bank (3500 fte). Bij een exameninstituut heb ik als directeur de transformatie gerealiseerd van monopolist naar commerciële organisatie in een concurrerende markt. Daarnaast heb ik voor diverse branches programma’s op het gebied van certificering en permanente educatie opgezet samen met alle stakeholders in de branche, waarbij het borgen van de vakbekwaamheid een belangrijk speerpunt was.
Herken je dat je denkt, ja, en toch leidt dat nog niet tot de resultaten die wij voor ogen hebben?
Hoe zou het zijn wanneer de energie in een team stroomt en alle afzonderlijke activiteiten ook daadwerkelijk leiden tot synergie? Dat gestelde doelen worden overtroffen?
Mijn collega’s Coen Ackers, Ruud Haex en ik hebben een model voor teamontwikkeling gemaakt waarbij de factoren, die tot synergie leiden met elkaar in verband zijn gebracht. Natuurlijk onderkennen we dat niet alle teams gelijk zijn. Dus hét recept om tot teamontwikkeling te komen bestaat niet. De weg is voor ieder team anders. Op basis van een scan en een intake kijken we wat jouw team nodig heeft en spreken we samen een traject af dat bij jou en je organisatie past.
Meer weten? Kijk op www.experiencetheshift.nl